Vrijetijdsbesteding en reizen met een caravan wordt steeds populairder en steeds meer mensen willen hun voertuigen zo veel mogelijk verbeteren om ze om te bouwen tot een "mobiele woning". Steeds meer mensen maken gebruik van de mogelijkheid om caravans te isoleren. In dit artikel proberen we het proces van akoestische isolatie van de cabine uit te leggen.
Hoe isoleer je een caravan?
Voordat we ingaan op technische vragen, moeten we een paar woorden zeggen over de benadering van akoestische isolatie van een camper. In tegenstelling tot andere voertuigen moet je een caravan van twee kanten benaderen – vanaf de cabinezijde en vanaf de woonruimtezijde.
In de cabine brengen we tijd door met reizen van de ene plaats naar de andere en hier zal thermische isolatie minder belangrijk voor ons zijn – in de eerste plaats moeten we geluidsisolatie garanderen, zodat we lange afstanden onder goede omstandigheden kunnen rijden en akoestisch comfort kunnen bieden. Vibraties en overmatig bandengeluid kunnen het rijplezier en het uitzicht bederven en de vermoeidheid nog meer verhogen.


Dit betekent dat we het metaal eerst moeten verstevigen door een zelfklevende geluidsdichte mat te plakken om de resonantie te verminderen en een geluidsbarrière te creëren. We verwijderen doffe geluiden die door het lichaam worden gevoeld via voor het oor onhoorbare trillingen. Stap 2 is het gebruik van rubberschuim om het geluid van kloppen en luchtgeluid te isoleren. De cabine is relatief klein in vergelijking met het woongedeelte, dus een goede geluidsisolatie met butylmatten leidt niet tot een significante gewichtstoename. Voor de cabinevloer, de voordeuren en het dak boven de cabine hebben we ongeveer 7 m² mat en 7 m² schuim nodig. Het woongedeelte moet daarentegen meer thermisch geïsoleerd worden om het wooncomfort te verhogen. Natuurlijk isoleren we het ook geluidstechnisch, maar de nadruk ligt op thermische isolatie en bescherming tegen condensvorming. In het woongedeelte speelt de butylmat een veel kleinere rol en speelt het onbrandbare rubberen thermische schuim met of zonder aluminiumlaag een veel grotere rol.
Geluidsisolatie van de caravan?
Als we besluiten om het geluid tijdens het rijden te dempen, moeten we beginnen met het demonteren van de auto. De delen die we gaan isoleren zijn:
- cabinevloer
- dak boven de cabine
- voordeuren
- voorwielkasten
- scheidingswand tussen cabine en woonruimte (optioneel)
- motorkap
Het isolatieproces begint met het demonteren en ontvetten van het oppervlak. Daarna plaatsen we stukken antivibratie butylmat, snijden deze op maat en brengen ze aan op het oppervlak. In de volgende stap moeten we de butylmat goed uitrollen totdat de aluminiumtextuur aan de bovenkant van de mat verdwijnt.
De butylmat is de eerste geluidsbarrière. De butylmat moet worden geplakt en aangedrukt met een roller, die holle geluiden zoals gezoem, gedreun en geklop stopt. De keuze van de mat hangt af van het effect dat we willen bereiken.
De volgende stap in de geluidsisolatie van de cabine is het plakken van zelfklevend rubberen schuim op de butylmat, in het geval van deuren op de plastic zijpanelen. Rubberschuim is een speciaal voorbereide soort rubberen schuim met gesloten cellen, die bedoeld is om middentonen en hoge tonen te isoleren.
In ons aanbod hebben we schuimen die zelfklevend en flexibel zijn, zodat ze gemakkelijk te installeren zijn. Het schuim is bestand tegen chemicaliën en vertraagt de verbranding, waardoor het geschikt is voor auto- en woontoepassingen. De producten hebben alle benodigde certificaten, waardoor we weten dat ze door temperatuur geen geuren of schadelijke chemische dampen afgeven. We raden aan om zelfklevende versies van de producten te gebruiken, omdat de lijm die daarin wordt gebruikt samen met het schuim gecertificeerd is - bij lijmen voor bekleding en soortgelijke lijmen kunnen bij verhoogde temperaturen schadelijke dampen en onaangename geuren vrijkomen. We raden u aan om het gebruik van vloeibare lijmen voor caravanisolatie goed te overwegen – metaal is geen muur, sterke verhitting van het metaal kan later de lijm activeren.
Vermeldenswaard is het dak - na het voorbereiden van het oppervlak brengt u butyl aan en rolt u het uit, en als tweede laag het beste zelfklevend schuim. In dit geval raden we schuim met een aluminiumlaag aan, die helpt om warmte in de cabine te behouden. Warme lucht stijgt op en we proberen dit te minimaliseren door gebruik van aluminium.
De deuren verdienen speciale aandacht. De deuren zijn een buitengewoon belangrijk onderdeel van de geluidsisolatie, hoewel ze vaak worden onderschat. Het belangrijkste punt hier is het verstevigen van de platen en het "verdikken" van de deuren. De butylmat moet in de technologische openingen worden geplaatst en goed worden uitgerold. De technologische openingen zelf moeten dan worden afgedicht met butylmat. Het belangrijkste bij het isoleren van deuren is het strak afdichten van de technologische openingen met butylmat. De laatste stap is het aanbrengen van rubberen schuim aan de binnenkant van de deurvullingen (lijm voor plastic onderdelen).


Uit praktische tips is het vermeldenswaard dat na het aanbrengen van de butylmat en het rubberen schuim we voor een beter esthetisch resultaat een bovenlaag van zelfklevende beklede voering, de zogenaamde "tapijt", kunnen aanbrengen. Het product is zeer duurzaam en werkt uitstekend als een aangename bekleding om aan te raken.
Laten we ook de geluidsisolatie van de motorkap noemen. We moeten de kap eerst ontdoen van resten olie, bedrijfsstoffen, uitlaatgassen en resten van verhoogde temperatuur in de motorruimte. Daarna plakken en rollen we de butylmat uit en gebruiken we tenslotte een onbrandbare LT-mat.
Na het installeren van de butylmat en LT-schuim zou het geluid veroorzaakt door het rijden veel stiller moeten zijn en tijdens het rijden niet storen, wat het rijcomfort in de cabine aanzienlijk verhoogt.