Voor de komst van koud weer tijdens de wintermaanden is het geschikt om voor uzelf en uw dierbaren thermisch comfort te waarborgen, de warmtebehoud in de omgeving te verbeteren en het verblijf daarin aangenamer te maken. Omgekeerd proberen we in de zomer een lagere temperatuur in onze auto's en huizen te behouden. In dit artikel beschrijven we hoe verschillende omgevingen het beste thermisch geïsoleerd kunnen worden.

Thermische isolatie van auto's

Er zijn verschillende redenen waarom we de thermische isolatie in onze auto zouden moeten verbeteren. De belangrijkste is de noodzaak om de temperatuur te behouden wanneer de auto regelmatig wordt gebruikt – rijden, instappen, uitstappen. Natuurlijk moet men zich realiseren dat een auto niet 100% geïsoleerd kan worden, maar we kunnen de warmte en kou binnenin aanzienlijk verlengen. Bij auto's verschilt thermische isolatie niet veel van geluidsisolatie (thermische isolatiematerialen hebben vaak ook geluidsdempende eigenschappen), daarom raden we over het algemeen aan om hetzelfde te doen als bij het geluidsisoleren van de auto, d.w.z. de carrosserie-elementen te bedekken met butylonderlaag en vervolgens zelfklevend schuimrubber M09S te gebruiken, dat zeer goede thermische eigenschappen heeft. Bij isolatie is het belangrijk dat dit grondig wordt uitgevoerd – we moeten thermische bruggen minimaliseren, dat wil zeggen plaatsen waar warmte kan ontsnappen. Voor zulke plekken in de auto is rubberband uitstekend geschikt en we gebruiken deze ook om het schuimrubber te verbinden. Voor maximale thermische isolatie raden we aan aluminium schuim te gebruiken.

Tepelná izolácia automobilovTepelná izolácia automobilov
Thermische isolatie van auto's

Thermische isolatie van bestelwagens

Als u de cabine van een bestelwagen wilt isoleren, gaat u te werk zoals bij personenauto's. Hierdoor wordt het thermisch en akoestisch comfort aanzienlijk verhoogd.

Een andere situatie is de laadruimte – hier kunnen verschillende doeleinden voor thermische isolatie zijn. Zo'n voertuig kan voedingsproducten vervoeren die niet bij extreme temperaturen getransporteerd mogen worden, of bijvoorbeeld landbouwdieren vervoeren die ook op een bepaalde temperatuur moeten worden gehouden. Hier raden we aan butylonderlaag  en  dikker rubberschuim of rubberschuim met aluminium coating te gebruiken. Een extra laag puur aluminium reflecteert een groot deel van de thermische straling binnen het voertuig, wat de thermische isolatie verbetert. Natuurlijk gebruiken we voor het minimaliseren van thermische bruggen rubber- of aluminiumtape, afhankelijk van het gebruikte product.

Net als bij auto's kunt u het binnendringen van koude lucht voorkomen door de afdichting met rubberband te vullen. Als er voldoende ruimte is, kunnen we een extra afdichting U5s of U10s  met halfopen cellen toevoegen.

Tepelná izolácia dodávkových vozidielTepelná izolácia dodávkových vozidiel
Thermische isolatie van bestelwagens

Thermische isolatie van machines

De isolatievraag is complex omdat verschillende machines verschillende ontwerpen hebben en problemen kunnen worden veroorzaakt door diverse factoren. Daarom kunt u een methode gebruiken die in de meeste gevallen geschikt is. De machine wikkelen we in butylaluminium, een materiaal met hoge dichtheid en trage warmtegeleiding. Vervolgens bedekken we het met rubberschuim, waarmee we de cabine isoleren. Een groter probleem ontstaat als er in de machine een constructie is waarbij de bediening dicht bij de motor is geplaatst. In dat geval, als de temperatuur voor de bediening te hoog is, is het noodzakelijk een extra isolatielaag toe te voegen om dit effect te minimaliseren. Het is ideaal om een ander materiaal te gebruiken dan oorspronkelijk werd toegepast. U kunt bijvoorbeeld schuimrubber met een laag puur aluminium kiezen. Dit materiaal moet aan de binnenkant van de cabine worden aangebracht. Aan de motorkant is het geschikt speciale hittebeschermers te gebruiken die bestand zijn tot 500 graden Celsius.

Tepelná izolácia strojovTepelná izolácia strojov
Thermische isolatie van machines

Thermische isolatie van kamerwanden

Interne isolatie van muren in appartementen wordt meestal uitgevoerd bij het geluidsisoleren van een kamer en vereist de constructie van een frame voor gipsplaten. In zo'n frame plaatsen we stevig rubber met hoge dichtheid en goede akoestische en thermische eigenschappen, een andere laag is een luchtspouw (die ook een uitstekende isolator is) en binnenin kunnen we schuimrubber plaatsen. Dankzij de structuur van gesloten cellen is het een perfecte isolator. De gipsplaat wordt op het frame bevestigd en vervolgens worden de afwerkingswerken uitgevoerd.

Tepelná izolácia stien miestnostiTepelná izolácia stien miestnosti
Thermische isolatie van kamerwanden

Thermische isolatie van vloeren

U kunt de thermische isolatie van de vloer op twee manieren realiseren. De eenvoudigere oplossing is het gebruik van polyurethaanschuim onder panelen of tapijt. Dit product is speciaal voor dit doel gemaakt en heeft uitstekende thermische isolatie, elimineert het kraken van panelen en beïnvloedt de verspreiding van loopgeluiden.

    De tweede manier is het leggen van stevig rubber  en  9 mm rubberschuim onder de dekvloer tijdens de bouw/fase van het huisontwerp. Zo'n thermische isolatie voorkomt warmteverlies en zal bovendien gedeeltelijk de warmte van vloerverwarming naar boven reflecteren.

Tepelná izolácia podláhTepelná izolácia podláh
Thermische isolatie van vloeren

Thermische isolatie van ramen

Een raam, dat wil zeggen twee glasplaten met een edelgas ertussen, is een van de meest effectieve bekende isolatoren, maar ook ramen hebben een zwakke plek - de eigen kozijnen. Na verloop van tijd stellen ze niet meer goed af en verslechteren de afdichtingen, waardoor ze niet meer zo'n goede thermische bescherming bieden. Hier komen hoog samendrukbare afdichtingen U5s of U10s  met halfopen cellen goed van pas. Het is voldoende om het raamkozijn schoon te maken en deze afdichting naast de raamafdichting aan te brengen. Op een vergelijkbare manier kunnen we Us-afdichtingen gebruiken om de isolatie van binnen- en buitendeuren te verbeteren. In dit geval kunnen we ook butylonderlaag en rubberschuim gebruiken.

Tepelná izolácia okienTepelná izolácia okien
Thermische isolatie van ramen

Thermische isolatie van zolders

Een ongebruikte zolder kan ook geïsoleerd worden. Zulke ruimtes worden vaak gebruikt als opslag voor verschillende spullen. Meestal hoeft er geen kamertemperatuur te worden gehandhaafd, maar het is altijd de moeite waard om de isolatie te versterken zodat er minder warmte buiten het gebouw ontsnapt. Hiervoor kan rubberschuim zonder lijm of chemisch gekruist polyethyleen worden gebruikt. Beide kunnen worden gemonteerd met montagelijm of mechanisch.

Thermische isolatie van ketels

 In huishoudens zijn er veel apparaten die thermisch geïsoleerd kunnen worden om warmte vast te houden of om de efficiëntie van het apparaat te verhogen en daarmee het elektriciteits-, gas- of verwarmingsverbruik te verminderen.

    Het eerste product voor zo'n toepassing kan schuim met aluminium zijn, dat als radiatorafscherming kan worden gebruikt. De methode is oud, maar de materialen zijn nu effectiever dan vroeger. Dit schuim hoeft alleen achter de radiator te worden geplakt om een deel van de thermische straling te reflecteren en naar de kamer te leiden. 

    Voor thuisgebruik kunt u ook ketels en andere tanks isoleren. Hierdoor ontsnapt er minder warmte. Als de tank van metaal is, wikkel er dan eenvoudig butylonderlaag omheen en bedek deze vervolgens met aluminium rubberschuim.

Thermische isolatie van garages en containers

Voor privé- en zakelijke doeleinden gebruiken we vaak metalen garages of transportcontainers. Het komt voor dat hobbyisten daar hun spullen bewaren en verschillende soorten werk uitvoeren. Nog vaker staan er auto's of worden er thuiswerkplaatsen gehouden. Thermisch comfort is erg belangrijk, zowel voor ons als voor onze spullen en voertuigen. Zulke ruimtes zijn gemaakt van kaal metaal, wat thermische isolatie hun zwakke punt maakt. Om het comfort te verbeteren wordt schuimrubber  of PE-schuim gebruikt. Een voertuig dat aan hoge vochtigheid wordt blootgesteld, zal veel sneller corroderen en bovenstaande methoden helpen dit te voorkomen.